سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵

به مناسبت هفته دولت صورت گرفت؛

افتتاح بخش «همدان‌شناسی» در کتابخانه مرکزی همدان

افتتاح بخش همدان شناسی

بخش «همدان‌شناسی» کتابخانه مرکزی همدان، همزمان با فرا رسیدن هفته دولت و روز یکم شهریورماه، مصادف با سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا و روز همدان، افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، بخش «همدان‌شناسی» کتابخانه مرکزی همدان، همزمان با فرا رسیدن هفته دولت و روز یکم شهریورماه، مصادف با سالروز تولد حکیم ابوعلی سینا و روز همدان، افتتاح شد.

لزوم یادآوری روزی بانام همدان و ابن‌سینا

فرماندار همدان در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت روز همدان اظهار کرد: مردم همدان باید افتخار کنند که این سرزمین مدفن یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ بشر، یعنی ابوعلی سینا است.

علی تعالی درباره این دانشمند بزرگ جهان، افزود: ابن‌سینا توانست با تسلط کامل به علوم مختلف و تألیف رساله‌ها، بدون بهره‌گیری از استادی خاص و با وجود شرایط دشوار آن زمان، تحولی شگرف در علومی مانند: فلسفه، طب و... در جهان ایجاد کند.

وی با اشاره به تأثیر این دانشمند بر علم و حکمت در سراسر جهان، ادامه داد: «قانون» ابن‌سینا، پس از انجیل، دومین کتاب چاپ شده در اروپا از نظر تعداد است.

فرماندار همدان در خصوص دلیل استفاده از عنوان «حکیم هزاره‌ها» برای بوعلی سینا گفت: جریان علمی در فلسفه و طب، از کتاب‌های بوعلی‌سینا نشأت میگیرد و جهان هنوز از علم این دانشمند بهره می‌برد.

وی اضافه کرد: از زهد و عرفان شخصیتهای بزرگی چون آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی و آیت‌الله ملاقلی همدانی نیز نباید غافل شد؛ زیرا این بزرگان نیز شاگردان بسیاری را پرورش داده‌اند.

تعالی با اشاره به اهمیت نامگذاری روزی به نام همدان در تقویم، افزود: این روز باید هر سال پررنگ‌تر از سال گذشته، یادآوری شود و همه مردم نیز در این مراسم با اشتیاق شرکت کنند.

وی با بیان اینکه «امیدواریم در سال آینده، مراسم روز همدان به مناسبت ولادت ابوعلی سینا، بازتاب جهانی داشته باشد» بیان کرد: ایشان یکی از شخصیت‌های برجسته ‌و شناخته شده در دنیا است و وجود این حکیم فرزانه و دانشمند بی‌نظیر برای شهر همدان، مایه فخر و مباهات است. 

تعالی با اشاره به اینکه «بسیاری از کشورها به دنبال مصادره کردن بوعلی‌سینا هستند» گفت: با جود مقبره بوعلی‌سینا در همدان جهانیان به این باور رسیده‌اند که وی متعلق به همدان است.

جمع‌آوری آثار نویسندگان بومی در کتابخانه مرکزی همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با گرامیداشت سالروز ولادت بوعلی سینا و تبریک فرارسیدن هفته دولت، هدف از ایجاد بخش «همدان‌شناسی» را جمع‌آوری آثار نویسندگان بومی دانست و اظهار داشت: بخش همدان‌شناسی با هدف تجمیع منابع مربوط در قسمتی واحد و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعان و محققان، راه‌اندازی شده است..

دکتر عاطفه زارعی با اشاره به بی‌سابقه بودن فعالیت چنین بخشی در کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: در این بخش، آثار نویسندگان و ناشران همدانی و کتاب‌هایی با موضوعات مرتبط با همدان، گردآوری شده تا فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر مراجعان با فرهنگ، تاریخ و جغرافیای منطقه، ایجاد شود و پژوهشگران و محققان نیز دسترسی بیشتری به منابع اطلاعاتی داشته باشند.

وی درباره علت افتتاح مرکز همدان‌شناسی در روزی، مزین به نام بوعلی سینا، خاطرنشان کرد: ابن‌سینا ضمن هم‌نشینی مدام با کتاب و قلم، کتابدار نیز بوده است؛ وی بنیانگذاری ردهبندی علم در اسلام به‌شمار می‌آید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به تقسیم منابع و امکانات بخش همدان‌شناسی کتابخانه مرکزی، در 10 موضوع مختلف، درباره هزینه این بخش افزود: این بخش با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون ریال راه‌اندازی شده است و با 352 عنوان کتاب (660 نسخه) به مناسبت روز همدان افتتاح می‌شود.

زارعی با اشاره به وجود تجهیزاتی مانند قفسه کتاب، سیستم کامپیوتر، نقشه و عکس‌های همدان، صنایع دستی و... در این بخش، افزود: بانک اطلاعاتی ناشران و نویسندگان بومی نیز در این بخش تهیه شده و انتظار می‌رود با افتتاح بخش همدان‌شناسی و اطلاع‌رسانی در این زمینه، تعداد کتاب‌ها این حوزه بیشتر شود.